MediVR

Informasjon

I samarbeid med pre-hospitale tjenester i Agder og Sørlandet Sykehus, utviklet jeg en virtuell treningssimulator. Treningen er scenariobasert og fokuserer på systematikken i ABCDE-prosedyren, rettet mot ambulansepersonell. 

Dynamiske faktorer som vær,vind, tid på døgnet, trafikk og audio påvirker gjennomføringen. Prosjektet spisser seg inn på dette området, og har som mål å se på hvordan disse faktorene kan optimalisere oppslukning og ikke overbelaste spillerens kognitive ressurser. 

Teknologi / Teori

MediVR utvikles i Unity og med all scripting i C#. Gjennom utvikling har MediVR vært testet og utviklet for Oculus Quest 2 og 3. 

Teorier som  Cognitive Load Theory og Experiential Learning er teorier som anses som høyst relevant og vil bli fokusert på gjennom oppgaven. 

Virtual reality

c#

Unity

scaffolding

motivation

retention

Informasjon

I samarbeid med pre-hospitale tjenester i Agder og Sørlandet Sykehus, utviklet jeg en virtuell treningssimulator. Treningen er scenariobasert og fokuserer på systematikken i ABCDE-prosedyren, rettet mot ambulansepersonell. 

Dynamiske faktorer som vær, tid på døgnet, trafikk og audio påvirker gjennomføringen. Prosjektet spisser seg inn på dette området, og har som mål å se på hvordan disse faktorene kan optimalisere oppslukning og ikke overbelaste spillerens kognitive ressurser. 

Teori / Teknologi

MediVR ble utviklet i Unity og med all scripting i C#. Gjennom utvikling har MediVR vært testet og utviklet for Oculus Quest 2 og 3. 

Teorier som Cognitive Load Theory og Experiential Learning er teorier som anses som høyst relevant og er fokusert på gjennom oppgaven. 

Virtual reality

C#

Unity

scaffolding

motivation

retention

Forskningsspørsmål

  1.  What development strategies and methodologies can enhance immersion in educational VR applications, ensuring users’ engaging and immersive learning experience?

    1.1 – How does incorporating dynamic environmental disruptors influence the engagement levels of users in virtual reality environments?

  2. How does the presence of a feedback and knowledge system affect engagement and immersion in virtual reality training

    2.1 – What is the optimal balance between providing necessary information and maintaining engagement?

Prosess

Min masteroppgave fokuserer på utviklingen av en Virtual Reality (VR)-applikasjon for opplæring innen ABCDE-prosedyren for prehospitale tjenester. Jeg tar en brukersentrert tilnærming, der jeg kontinuerlig tester og samler tilbakemeldinger for å forme og forbedre applikasjonen. Denne iterative og brukersentrerte metoden sikrer en målrettet og effektiv utvikling av produktet. Jeg utfører jevnlige brukertester gjennom hele utviklingsprosessen for å sikre at applikasjonen oppfyller brukernes behov.

Med et testpanel av fagfolk innen prehospitale tjenester og studenter uten forkunnskaper innen ABCDE-prosedyren, får jeg testet applikasjonen på en bred målgruppe. 

Innhold

Trenigsdel: Applikasjonen inneholder en opplæringseksjon som introduserer brukeren til Virtual Reality (VR) og gir veiledning om bruk av kontrolleren. Dette forbereder spilleren for hovedscenen og evaluerer hvor mye introduksjon og forkunnskaper som kreves for å dra nytte av hovedscenen.

Introscene: I introduksjonsscenen bekreftes handlingen og en trafikkskade visualiseres. Spilleren utfører en vindusmelding som skal sendes til ambulansesentralen, inkludert umiddelbar vurdering av skadeomfanget.

Hovedscenen: Scenen guider spilleren gjennom ABCDE-prosedyren med støtte fra en virtuell assistent. Her benytter spilleren seg av ulikt utstyr tilgjengelig for ambulansepersonell under oppdrag. Ved vanskeligheter kan assistenten til enhver tid hjelpe spilleren med å komme videre, og dette sikrer en mer progressiv og støttende læringsopplevelse.